Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K vám a fotkám vašich dětí: o (ne)bezpečném internetu

Kromě Hnutí pro nepřirozený porod navštěvuju i jiné facebookové skupiny, například STATUSY BLBCŮ, což je skvělá stránka pro falešné i pravé intelektuály honící si ego nad tím, co jsou někteří lidé schopní zveřejnit na internet.

Internet a sociální sítě jsou tak trochu "falešná milenka". Uživatel omámený intimitou momentu, kdy sedí v přítmí svého bytu a poslouchá elpíčko Neila Younga, je schopný na internet nasdílet prakticky cokoli. Skupiny, jako jsou STATUSY BLBCŮ, toho jsou důkazem. Průměrně uvažující člověk na sebe práskne spoustu věcí. Proto jsou například velice zranitelné děti, které z toho tuplem nemajírozum, nejsou schopné odhadnout důsledky toho, že někoho pomluví na blogu nebo někomu pošlou v soukromí fotodokumentaci, na jejíž téma a obsah radši ani nechci pomyslet. Je s podivem, že se veškerá naše pozornost (co se bezpečnosti na internetu týče) soustřeďuje právě na hloupé, naivní, životem nepolíbené dětičky, přitom se zapomíná na jejich rodiče, z nichž mnozí jsou ve znalosti bezpečnosti internetu zhruba stejně zběhlí, jako jejich potomci. A intelektuálně na tom jsou mnohdy hůř.

Taky je poměrně kuriozní to, že si průměrný uživatel chrání klávesnici na bankomatu a kryje si ruku, když před partnerem zadává heslo pro vstup do Windows, přitom je schopný nasdílet na Facebook:

- kde a jak bydlí (fotky vybavení bytu, popis lokality, apod.),

- kde se zrovna nachází (automatické oznamování polohy, automatické ukládání polohy v chatu, veřejné statusy typu "jedu na týden pryč"),

- bezpečnostní kódy a hesla, obsah autorizačních SMS,

- dokumentaci všeho, co jedl, dělal, četl, co má rád, co nemá, čeho se bojí a co jej čeká (přiznávám, to dělám i já - Instagram je taky falešná milenka).

A tak dále a tak dále, mohla bych pokračovat. Zatím se bavíme o věcech, kterými si člověk může ublížit sám. Ovšem za poslední týdny a měsíce jsem byla svědkem fotografií typu:

- žena v teplákách leží v posteli, má vyndaný celý prs a kojí,

- dítě čerstvě po narození, celé zarudlé, plačící, špinavé od plodové vody, nosík celý od hlenu, ze zadečku zrovna "vyjížděl" bobek,

- nahé dítě zmožené horkem usnulo ve svém pokojíčku,

- samotná hovínka/zvratky dětí, pokálené pleny či oblečky, někdy nedej bože výkaly dospělých,

...opět bych mohla pokračovat do rána. Zkrátka jde o fotografie, které by se teoreticky daly zařadit do rodinného archívu v albu (až na ta hovínka - kdo by to evidoval?), ale jejich sdílení není vhodné z několika, vetšinou etických důvodů. V první řadě vše, co nahráváte na síť, na síti zůstane. Smiřte se s tím, tak prostě masmédia fungují. Za druhé jsou fotky v okamžiku zveřejnění majetkem Facebooku (přečtěte si pravidla, se kterými používáním webu souhlasíte), tudíž si s nimi může dělat naprosto co chce. Za třetí se zkuste vcítit do toho mrněte. Jak by se vám líbilo, kdyby někdo poslal na Facebook vaši fotku s holým zadkem, ideálně špinavým od fekálií? Jak by se vám líbilo, kdyby z vaší fotografie, kde jste v teplákách, uprostřed vašeho intimního prostoru, objevily v novinách nebo na billboardu (což se vzhledem k vlastnictví VAŠICH fotek Facebookem může stát)?

A v neposlední řadě myslete na skutečnost, že facebooková skupina není babinec u vína nebo kávy. Je to prostě celosvětová síť se svými pravidly a způsoby fungování. Vaše "tajná skupina" má stovky, tisíce uživatelů, což samo o sobě stačí i bez vědomí, že 30% z nich může být tvořeno štěnicemi různého typu. Vynašeči, stahovači, pedofilové, nekrofilové, zoofilové, možná kombinace všeho. Je smutné, že se namísto útoků na vynašeče nezamyslíte nad tím, jak zabránit tomu, aby se takové fotky šířily (nemám nic proti pedofilům, věřím, že jsou to většinou ovládající se rozumní lidé, nicméně pokud bych po něčem toužila nejmíň, tak je to vytištění fotky mého dítěte a zařazení mezi ostatní skalpy na nástěnce nad postelí pedofila). Tohle vážně chcete? Ne? Pa mám jeden odvážný nápad: prostě zkuste ten domeček z karet nestavit. pak se nemá co hroutit.

Vážená paní, to, že fotky vašeho nahého syna kolují po internetu, nemůže žádný "vynašeč", můžete za to jen vy. Protože si neuvědomujete, že příště to nemusí být zlý stahovač nebo brutální kopírovač. Příště může do vaší skupinky pod falešným facebookovým profilem vstoupit i někdo potenciálně nebezpečnější a vy o tom nemusíte vědět. Zamyslete se, zda byste chtěla vy, aby se vaše intimní fotografie za takových podmínek šířily bez vašeho vědomí.

Zapomeňte na všechny hloupé argumenty o "vašich dětech", "vašich fotkách", o nevinnosti příspěvku a právu na sdílení obsahu dle vašeho gusta.

A jen pro upřesnění: je všeobecně známo, že veškerý (i smazaný, tajný, neodeslaný) obsah z Facebooku se ukládá na serverovnu kdesi v USA (což není abstraktní pojem, server je konkrétní hmatatelný předmět na konkrétním místě) a obsah je nebo může být viděn třetí stranou. A naprosto všechno je zneužitelné.

Autor: Kristýna Vaňková | sobota 6.6.2015 12:29 | karma článku: 17,00 | přečteno: 704x
  • Další články autora

Kristýna Vaňková

Trolling level Slušní lidé

Slušní lidé jsou útvar snadno zaměnitelný se svou vlastní fejkovou verzí na Facebooku. Svůj um posunuli zase o krok dál. Chlapci jedni šikovní.

8.8.2018 v 12:44 | Karma: 16,18 | Přečteno: 962x | Diskuse| Politika

Kristýna Vaňková

Mileniálové: proč mají alergii na třešně?

Ahoj. Jsem Kristýna a jsem mileniál. Nosím růžovou, miluju jednorožce a duhy. Donedávna jsem měla zkreslený pohled na svět, ale nedávno jsem zestárla, zešedivěla a stal se ze mě Děda Mráz.

12.7.2018 v 14:02 | Karma: 18,18 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Politika

Kristýna Vaňková

Pomíjivost partnerské stability

Odpočívám mezi úklidem a pro zabavení si otevírám web nejznámějšího českého bulváru. Téměř na celém monitoru se mi objeví fotka maminky, která zůstala sama na uživení šestičlenné rodiny. No ty vole.

11.2.2017 v 17:43 | Karma: 14,38 | Přečteno: 974x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Gastronomické výzvy?! Vypusťte psy!

Neočekávala jsem, že by poslední dny snesly na hlavu tvůrců pořadu Prostřeno chvály - vzhledem k situaci, která nastala, když zařadili do vysílání muslimku. Ale takovou zásobu konspiračních teorií jsem opravdu nečekala.

22.1.2016 v 13:08 | Karma: 13,58 | Přečteno: 1082x | Diskuse| Společnost

Kristýna Vaňková

UPOL jedná naprosto standardně

Nemám chuť vést monology o běžencích; za prvé se necítím kompetentní, za druhé se mi nechce. Ale ráda bych se vyjádřila k aktivitám školy, které byly označeny nejrůznějšími jmény.

21.10.2015 v 23:54 | Karma: 8,87 | Přečteno: 753x | Diskuse| Společnost

Kristýna Vaňková

Ať se Hanka klaní, čemu chce!

Jedno z nejdůvěryhodnějších českých médií, deník Blesk, jehož redaktoři nerozeznají Prahu od Olomouce a sólokapry sbírají na Facebooku, nás před chvílí obohatil velice důvěryhodným tvrzením o dívce, která se vrátila ze zajetí.

15.8.2015 v 14:19 | Karma: 28,35 | Přečteno: 4045x | Diskuse| Média

Kristýna Vaňková

Letní filmová škola - už jen týden!

Letní filmová škola v Uherském Hradišti byla původně jen malým "workshopem", který od šedesátých let vzdělával členy filmových klubů z celé republiky. Dnes je z něj festival, na který každoročně přijíždí tisíce lidí.

16.7.2015 v 16:35 | Karma: 6,95 | Přečteno: 261x | Diskuse| Pozvánky, akce

Kristýna Vaňková

Psí máma hledá byt - Studentské bydlení

Jak jsem se už možná zmínila, jsem součástí téměř pětiletého partnerského vztahu, jehož obě složky zažívají tímto spojením svou vztahovou premiéru. A protože jsme čelili dlouhodobé partnerské krizi, rozhodli jsme se... sestěhovat.

4.6.2015 v 22:26 | Karma: 10,99 | Přečteno: 806x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Asociálové, sociofobové, mizantropové a jiná podivínská havěť

Proti kojení tatínků jsem se ohradila faktem podivnosti. Přitom nejsem zrovna ten typ člověka, který by se dal označit jako "normální". Proč?

18.5.2015 v 22:55 | Karma: 10,97 | Přečteno: 779x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Kojení tatínků? Beze mě.

Myslete si o mně, že jsem předpojatá. Že jsem puritán. Že jsem zpátečnická, nebo snad citlivka. Já svého muže nikdy kojit nebudu.

13.5.2015 v 4:00 | Karma: 16,38 | Přečteno: 1657x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Trichotillomanie - chorobné vytrhávání vlasů

O této problematice jsem psala na svém předchozím blogu zde. Povědomí o trichotillomanii pomalu roste. Na Facebooku a internetu vůbec vzniká hromada podpůrných skupin čítajících několik tisíc uživatelů, kteří poruchu dokumentují.

10.5.2015 v 13:44 | Karma: 16,49 | Přečteno: 3216x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Hlavně si ze mě neberte příklad

Jsem člověk chybující a prakticky mizantrop. Ale občas i takoví, jako jsem já, mívají záchvat dobrosrdečnosti.

7.5.2015 v 18:12 | Karma: 8,46 | Přečteno: 419x | Diskuse| Ona

Kristýna Vaňková

Jidáš ex machina: po milionté o didaktickém testu

Ač jsem se jako mládežník maturity bála, od doby, co jsem byla nucena vyplnit didaktický test z češtiny, ji považuju za frašku. Teda považovala jsem. A pak najednou přišel Jidáš...

6.5.2015 v 10:18 | Karma: 8,48 | Přečteno: 273x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1234x
Já.